Popular Posts

Tuesday, September 10, 2013

Tanda Putera

TANDA PUTERA

         Semenjak cerita ini di war-warkan dalam pelbagai media maka publisitinya dilihat dari banyak sudut. Bagi yang memang rasis China maka cerita ini bagaikan bom jangka bagi mereka kerana kelibat dan karenah mereka terbongkar seolah-olah itulah antara budaya hidup mereka. Sedangkan kita semua sedia maklum, cerita sejarah tidak boleh berbohong. Bagi yang rasis Melayu, maka inilah antara karya agung yang perlu ditonton kerana sejarah perjuangan dua pemimping ulung negara tersebut tiada galang gantinya. Bagi yang sememangnya anti kerajaan mereka akan ikut semangkuk apa yang kaum China perjuangkan. Sebab itu tiada bantahan rasmi dibuat semasa Lim Guang Eng mempersendakan Tanda Putera.

Aku telahpun menonton cerita Tanda Putera ini. Dari awal hingga akhir tayangan aku melihat setiap scene adalah penting. Tiba-tiba semangat aku bangkit secara luar biasa. Ditambah lagi dengan sekumpulan pemuda yang duduk selang dua kerusi dari kiri kanan aku. Mereka juga teruja. Sejak dari mula lagi mereka dok asyik bertanya bila lagi nak mulakan lagu NegaraKu. Dia orang kata sudah lama mereka tidak menyanyikan lagu tersebut secara berama-ramai. Sebaik saja lagu NegaraKu dikumandangkan, masing-masing terdiam. Barangkali masing-masing  nostalgia bermula.

Tanda Putera berjaya memaparkan cerita di sebalik tabir akan perjuangan dua orang sahabat sebagai pemimpin negara. Tragedi 13 Mei 1969 dijalin dengan baik. Bagi aku hanya sekitar 10% sahaja paparan dari peristiwa sebenar yang berlaku. Itupun cukup mendebarkan. Itu rakaman sejarah yang tidak mampu diubah. Peristiwa ada orang China kencing berdiri ke atas bendera Malaysia dan di hadapan rumah Menteri Besar ketika itu amat biadap. Dan scene inilah yang cuba disembunyikan oleh DAP. Adegan itu tidak menyatakan secara jelas siapakah budak China tersebut. Tetapi pemimpin DAP terang-terangan telah mengakunya. Apa yang perlu ditakutkan kalau benar budak China itu adalah Lim Kit Siang. Ini adalah kerana perangai Lim Kit Siang tidak pernah berubah sejak peristiwa kencing tersebut sehingga ke hari ini sikap anti Melayunya jelas. Bicaranya penuh kebongkakan. Bahkan bahasa Melayunya pun pelat walaupun sudah berabad duduk kat Malaysia. 

Sebagai rakyat Malaysia yang cintakan keamanan dan kesejahteraan, naskah Tanda Putera adalah hadiah terbaik untuk mereka. Sebab itu, sebaik cerita Tanda Putera tamat, ramai penonton yang bangun, bertepuk tangan dan ada yang masih tidak mahu meninggalkan panggung. Tentu pelbagai persepsi yang tergambar di fikiran masing-masing. Bagi aku, kalau ada penonton yang masih mengesat-ngesatkan air mata keterharuan maka Tanda Putera sudah berjaya menyampaikan mesejnya. Aku tabik kepada semua pendokong yang membawa pelbagai watak dalam cerita tersebut istimewanya kepada pengarah dan krew penerbitannya.

No comments:

Post a Comment